Cabala și Cartea Zohar

Cabala și Cartea Zohar

Cabala

Cabala înseamnă „a primi”. Termenul implică faptul că este o înțelepciune care poate fi primită.

Mișna[1] spune: „Moise a primit Tora pe muntele Sinai și [ulterior] i-a transmis-o lui Iosua, Iosua a transmis-o bătrânilor. Bătrânii au transmis-o profeților. Profeții au transmis-o ’Bărbaților Marii Adunări’ .”

Moise a fost tatăl tuturor profeților. El a înțeles Tora complet. În acest sens, viziunea lui profetică era la nivelul unui vas deschis care putea primi întotdeauna mai mult; cu cât transmitea mai mult, cu atât era capabil să primească mai mult.

Fără Cabala, o persoană ar putea înțelege Tora pe unul sau două niveluri, cel mai de jos fiind acela de poveste. Singura modalitate de a înțelege fiecare nuanță a Torei, totuși, este prin înțelepciunea profetică conținută în Cabala.

Putem înțelege acum ceea ce Moise „a transmis lui Iosua și Iosua a transmis bătrânilor”. Conform Torei, Dumnezeu i-a spus lui Moise referitor la Iosua: „Să-l faci părtaș la dregătoria ta (Numeri 27:20)”. Cu alte cuvinte, Moise trebuia să-l investească pe Iosua cu propriul său spirit de profeție. Moise i-a transmis astfel lui Iosua cheile pentru intrarea în starea profetică. Aceste chei au constituit tradiția Cabalei.

De-a lungul perioadei Profeților, Cabala a fost păzită de profeți și transmisă discipolilor selectați. În acest timp, Sanctuarul și mai târziu Primul Templu au servit drept punct focal pentru toată experiența profetică.

Maase Merkava

Când Templul era pe cale să fie distrus, profetului Ezechiel i s-a arătat o viziune care să-i semnaleze sfârșitul unei perioade de o mie de ani de profeție. Această viziune este cunoscută sub numele de Maase Merkava, [Disciplina (sau Lucrările) Carului]. Deși se referă în mod specific la capitolul de deschidere al cărții lui Ezechiel, termenul Maase Merkava este, de asemenea, o denumire generală pentru întreaga tradiție a Cabalei.

Până la momentul construirii celui de-al Doilea Templu, cheile tradiției Cabalei fuseseră încredințate ultimilor profeți ai poporului evreu, precum și celor mai mari înțelepți ai săi. Împreună, ei au constituit cei 120 de oameni ai Marii Adunări. Acest corp de înțelepți a fost cel care a formulat Mișna, afirmând: „Maase Merkava poate fi predat numai studenților individual [pe rând] și ei trebuie să fie înțelepți, înțelegători ai propriilor cunoștințe”. Ei au asigurat astfel transmiterea continuă a tradiției Cabalei prin limitarea practicilor acesteia la cel mai mic cerc posibil. În afara acestui cerc, aceste practici rămân aproape total necunoscute. Această politică a continuat până după distrugerea celui de-al Doilea Templu în anul 70 e.n. Abia atunci lucrurile au început să se schimbe.

După revolta Bar Kochba din 132-135 e.n., lucrurile au luat o întorsătură drastică spre rău. În acel moment romanii au început să distrugă ultimele urme ale Torei poporului evreu. Persecuțiile romane au ajuns la un asemenea nivel, încât toți profesorii Torei au fost condamnați la moarte. Acesta a fost vremea celor Zece Martiri, printre care se aflau ultimii transmițători ai tradiției Cabalei.

Rabi Akiva

Ca urmare a acestor persecuții, tradiția orală din Sinai, în special tradiția Cabalei, a fost în pericol de a fi uitată. În acest moment, Rabi Akiva (50-135 e.n) a primit tradiția. A fost considerat cel mai mare înțelept al generației sale, un maestru al Torei revelate, precum și al sensurilor ascunse.

 

Rabi Akiva poseda tradiția Merkava (Carului). Multe surse îi atribuie lui Rabi Akiva și paternitatea Sefer Yețira (Cartea Formării), unul dintre cele mai vechi și mai obscure texte cabalistice. Așa cum marea parte a Talmudului [2] poartă amprenta lui Rabi Akiva, la fel și Sefer Yețira. Rabi Akiva a fost cel care a transmis aceste învățături într-o formă bine definită.

Cartea Zohar

Sefer haZohar (Cartea splendorii), unul dintre principalii stâlpi ai Cabalei, a fost predată de Rabi Șimon bar Yohai, unul dintre cei mai eminenți discipoli ai lui Rabi Akiva.

Rabi Șimon a trăit și el în aceste vremuri tumultuoase, când romanii ucideau toți marii învățători, singurii transmițători ai tradiției dezvăluite și ascunse. Rabi Șimon a petrecut împreună cu fiul său treisprezece ani, ascunzându-se de prigonitorii romani într-o peșteră. În acest timp el a primit inspirația divină (Duhul Sfânt) și a meritat revelația profetului Ilie. A existat o tradiție conform căreia, dacă Tora orală era pusă în pericol de uitare, era permis să fie transpusă în scris.

Prin urmare, după ieșirea din peșteră Rabi Șimon a adunat nouă studenți, a mers cu ei într-o peșteră mică din Meron. Cu ajutorul lor, a scris Cartea Zohar, cartea fundamentală a Cabalei.

Ceea ce a fost scris a rămas, așa cum fusese și Tora la vremea ei, o carte închisă. Cheile trebuiau să rămână orale. S-a scris astfel pentru a se asigura că numai cineva familiarizat cu tradiția ar putea înțelege. Întregul corp de scrieri, de la înțelegerea practică a poruncilor până la cea mai sublimă experiență a profeției, a rămas o carte închisă. Cu toate acestea, tradiția Cabalei fusese salvată.

Editarea Cărții Zohar

Potrivit legendei, Rabi Șimon a prezis că lucrarea va rămâne ascunsă timp de exact 1200 de ani de la distrugerea Templului din Ierusalim în anul 70 e.n, când va fi redescoperită. Așa cum a prezis, textele au apărut pentru prima dată în posesia scriitorului cabalist Moșe ben Șem-Tov de Leon. Moșe de Leon a susținut că a descoperit manuscrisele într-o peșteră în 1270.

Rabi de Leon a atribuit paternitatea manuscrisului lui Rabi Șimon Bar Yohai. El a copiat manual și a distribuit textele unui mare număr de cabaliști, acestea răspândindu-se cu o rapiditate remarcabilă.

filă de text

cabala-si-cartea-zohar

Cartea Zohar cuprinde o colecție de texte scrise sub forma unor comentarii asupra celor cinci cărți ale Torei, scrise parțial în aramaică și parțial în ebraică. Zohar-ul dezvăluie o teosofie ezoterică descrisă în imagini simbolice. Acestea acoperă toate aspectele vieții, tratând natura lui Dumnezeu, cosmogonia și cosmologia universului, sufletul, păcatul, răscumpărarea și multe alte aspecte.

Pentru cei interesați, textul integral în limba română al acestor scrieri, neînsoțit de comentarii, îl puteți achiziționa doar AICI.

_______________

[1] Mișna – se traduce ca Studiu repetat. Mișna completează legile scrise sau scripturale găsite în Pentateuh, transmise pe cale orală.

[2] Talmud– tradus prin Învățare. Talmudul este revizuirea celei mai mari părți a Torei orale. Talmudul are două componente: Mișna, compendiul scris al Torei orale; și Gemara, o elucidare a Mișnei și scrierilor conexe.

 

 

Articolul precedentIertarea în viața de zi cu zi

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.