Cosmogonia indo-europeană

cosmogonia indo-europeana

Cosmogonia indo-europeană se referă la miturile de creație comune sau similare între popoarele indo-europene, care împărtășesc o origine culturală și lingvistică comună. Aceste mituri reflectă o viziune despre nașterea universului, divinitățile primordiale și ordonarea cosmosului. Deși detaliile variază între diferitele culturi indo-europene, există teme și motive recurente care sugerează un fond mitologic comun.

Elemente comune ale cosmogoniei indo-europene

  1. Crearea din haos:
    • Multe mituri indo-europene încep cu un stadiu primordial de haos sau întuneric, din care lumea ordonată este creată. Acest haos inițial este adesea reprezentat ca un abis acvatic sau un haos neformat.
  2. Divinități primordiale:
    • Primele ființe divine apar din haos și sunt adesea cupluri care reprezintă aspecte complementare ale cosmosului, cum ar fi cerul și pământul, lumina și întunericul.
  3. Sacrificiul primordial:
    • Un motiv central în multe mituri este sacrificiul unei ființe primordiale, a cărei moarte și dezmembrare duce la crearea diferitelor părți ale lumii. Acest sacrificiu poate fi al unui zeu sau al unui uriaș.
  4. Ordinea cosmică:
    • După creația inițială, urmează ordonarea cosmosului, în care zeii stabilesc legile naturale și sociale. Aceasta include adesea separarea cerului de pământ și a apelor de uscat.

Mitologia și Cosmogonia indo-europeană

  1. Mitologia vedică (India)
  • Rigveda:
    • În “Rigveda”, cel mai vechi text sacru al hinduismului, există mai multe imnuri cosmogonice. Un exemplu este imnul lui Purusha (Purusha Sukta), unde zeul primordial Purusha este sacrificat de către zei, iar părțile corpului său devin diferitele părți ale cosmosului și ale societății umane.
    • Alt imn cosmogonic este “Nasadiya Sukta” care descrie un stadiu de haos primordial din care apare ordinea.
  1. Mitologia greacă
  • Hesiod, Teogonia:
    • Hesiod descrie geneza universului în “Teogonia”. La început era Haosul, din care au apărut Gaia (Pământul), Tartarus (Abisul), Eros (Iubirea), Erebus (Întunericul) și Nyx (Noaptea). Gaia a dat naștere lui Uranus (Cerul) și împreună au creat titanii, ciclopicii și hecatonchirii.
    • Ulterior, Cronos, unul dintre titani, îl castră pe Uranus, separând astfel cerul de pământ și stabilind ordinea cosmică.
  1. Mitologia nordică
  • Edda în proză și Edda poetică:
    • La început, era Ginnungagap, un abis haotic. Din acest haos, s-au născut Ymir, uriașul primordial, și vaca Audhumla. Ymir a fost ucis de zeii Odin, Vili și Vé, iar din corpul său au fost create lumea: carnea sa a devenit pământul, sângele său a devenit mările, oasele sale munții, și craniul său cerul.
  1. Mitologia romană
  • Ovidiu, Metamorfoze:
    • În “Metamorfoze”, Ovidiu descrie un haos primordial care este transformat într-o ordine organizată de un zeu creator. Elementele haotice sunt separate și aranjate: cerul deasupra, pământul la mijloc, și apele dedesubt.
  1. Mitologia celtică
  • Lebor Gabála Érenn (Cartea invaziilor):
    • Deși mai mult un mit al migrațiilor și cuceririlor, există aspecte cosmogonice, cum ar fi povestea creației și ordonării pământului de către zei și eroi mitici.

Concluzie

Cosmogonia indo-europeană reflectă teme comune de creație din haos, sacrificiul primordial și ordonarea cosmică. Aceste teme sunt răspândite și reinterpretate în diversele culturi indo-europene, oferind o perspectivă unitară asupra viziunilor despre originea și structura universului. Studii comparative între mitologiile vedică, greacă, nordică, romană și celtică subliniază influențele comune și evoluția acestor idei cosmogonice în funcție de contextul cultural și geografic al fiecărui popor.

Vezi și Mitul creației în cultura chineză

Articolul precedentFrumusețea interioară
Articolul următorMitul creației în cultura chineză

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.