Practica tăcerii

Practica tăcerii

Practica tăcerii se poate exersa în multe feluri. Tăcerea discursului este poate cea mai ușoară și cea mai cunoscută. Liniștirea gândurilor este poate cea mai dificilă. Între cele două, există multe alte forme de liniște pe care le putem exersa.

Viața este o formă de zgomot. Fiecare activitate impulsionată de ego-ul nostru este un zgomot. Însăși procesul de viață este zgomotos și epuizant, atât fizic, cât și mental. Ne îndreptăm către zgomot pentru distragere sau pentru a scăpa de plictiseală și de durerile și presiunile vieții. Devenim tăcuți când suntem obosiți sau ne simțim asupriți și înfrânți de soartă și circumstanțe. Este tăcerea resemnării sau retragerii, nu liniștea pe care o prețuim cu adevărat sau pe care o găsim revigorantă.

Nu putem trăi pentru totdeauna într-o lume tăcută. Acest lucru este adevărat. Orice tăcere forțată, pe care nu o apreciem, este un fel de pedeapsă. Știm cum autoritățile o folosesc în anumite circumstanțe pentru a-i pedepsi pe oameni sau a-i rupe mental pentru a-i forța să se supună.

De asemenea, se poate folosi tăcerea pentru a exprima dezaprobarea sau nemulțumirea. Când oamenii devin furioși sau răniți, încetează să vorbească cu cei despre care ei presupun că sunt responsabili pentru asta. Acestea sunt modalități negative de a folosi tăcerea pentru a afirma sau pentru a exprima negativitatea.

Nu spun dacă aceste metode sunt bune sau rele. Depinde de circumstanțe. Avem tot dreptul să ne îndepărtăm de oameni despre care credem că nu ne respectă, nu ne tratează bine, au resentimente sau ne invidiază fără vina noastră.

Modalități bune de a folosi tăcerea

Prin practica tăcerii încetezi să mai fii o sursă de zgomot. Te alături unui grup select de oameni care prețuiesc aspecte mai profunde ale vieții și preferă să privească viața din liniștea minții și inimilor lor.

Când te umpli de liniște, te apropii de spațiul din jurul tău și din tine. Ignorăm spațiul tot timpul pentru că trăim într-o lume obiectivă. Nu a existat niciodată un moment în care spațiul să lipsească sau să dispară.

Ești un călător temporar în spațiile vaste ale universului. În vastitatea universului, ai atâta libertate încât ești învăluit în spațiu, invadat de spațiu, dar cu greu îl observi pentru că este întotdeauna tăcut. Rămânând tăcut, facilitează mișcarea sunetului și susține toate manifestările. Dacă te concentrezi asupra acelui spațiu în loc de obiecte, vei experimenta o pace mai mare în interior și în jurul tău.

Concentrarea pe spațiul din interior și din afară este calea unui spiritualist, iar concentrarea pe obiecte este calea materialistului. Cu înțelepciune le poți practica pe ambele. În starea de veghe simțurile tale se joacă cu obiectele. În starea de vis mintea ta se joacă cu obiecte virtuale. Iar în somnul adânc intri în acel spațiu în care toată activitatea încetează să mai existe și devii una cu tăcerea spațiului din sine. Acea liniște te revigorează și te revitalizează mai mult decât toate produsele alimentare pe care le consumi.

Exersând practica tăcerii simți liniștea, echilibrul, similitudinea și conștientizarea sporită care își are sursa în inteligența ta. În liniștea inimii tale, cu gândurile, sentimentele și emoțiile tale care se odihnesc în acea tăcere, vei vedea adevărul despre tine și lumea din jurul tău foarte diferit. Cu cunoștințele care decurg din acea experiență profundă, vei cultiva discernământul, răbdarea și înțelegerea în rezolvarea problemelor și în relația cu oamenii și situațiile.

Tăcerea discursului tău

Discursul este modalitatea în care creăm cel mai mult zgomot. Prin vorbire, nu creăm doar zgomot, ci și atragem zgomotul. Primul pas în practica tăcerii este să știi când să vorbești și când să rămâi tăcut. Atunci învață să vorbești doar atunci când este necesar.

Mai departe pe drum, începe să abandonezi vorbirea negativă sau să eviți să folosești cuvinte și expresii care sunt abuzive, imorale sau dăunătoare. Apoi învață să exersezi practica tăcerii totale pentru un anumit timp. Poți face acest lucru câteva ore sau câteva zile, în funcție de comoditatea ta.

Liniștirea minții

Mintea este, de asemenea, zgomotoasă. Este posibil ca alții să nu audă acest zgomot, dar îl faci tot timpul. Mintea ta îți vorbește într-o mie de moduri, cu cuvinte, sentimente, emoții, gânduri, idei și chiar vise. Prin urmare, trebuie să te descurci cu tăcerea minții tale în moduri specifice. Ca prim pas, concentrează-te pe sentimente și emoții specifice, cum ar fi furia, lăcomia, frica sau invidia pe care le găsești deosebit de tulburătoare și învață să rămâi calm și atent cu faptul că te lovesc cu forță deplină.

Controlul dorințelor

Dorințele sunt de fapt sursa tuturor zgomotelor din viața ta și a altora. Ești pașnic în măsura în care le controlezi. Nu poți suprima total toate dorințele. Trebuie să înveți să îndeplinești ceea ce poți și să accepți ceea ce nu poți. Pentru a obține controlul asupra minții și corpului poți începe să controlezi sau să faci față dorințelor simple, cum ar fi dorința pentru un anumit aliment sau divertisment. Apoi, poți extinde treptat controlul la alte dorințe care pot interfera cu progresul tău material sau spiritual.

Amuțirea ego-ului

Sursa dorințelor tale este ego-ul tău. Dorința ta să fii și să devii, ceea ce creează mult zgomot în viața ta atât intern cât și extern. Prin urmare, trebuie să înveți să-ți amuțești ego-ul și să-l ții sub control prin negație de sine.

Acest lucru se poate face în mai multe moduri, cum ar fi, de exemplu, anularea dorinței tale de a vorbi despre tine sau de a te apăra. A tăia dorința de a amăgi pe cineva, de a-i controla pe alții sau de a fi în centrul atenției.

Stăpânirea judecății critice

Acesta este și un aspect al ego-ului tău. Te critici pe tine sau pe ceilalți pentru că vrei să-ți netezești calea. Poți începe această practică cu persoanele pe care le critici de obicei și le urăști. Sau nu îți plac ideile și situațiile pe care le găsești deranjante și în care atitudinea critică poate interfera cu viața, progresul sau succesul.

Anularea gândurilor

Acesta este poate cel mai dificil pas în obținerea unei tăceri interioare complete. Pentru a atinge acest obiectiv, puteți practica yoga și meditația, care sunt foarte utile pentru a obține controlul asupra agitației minții tale și pentru a o stabiliza.

Concluzii

Din cele de mai sus, este clar că practica tăcerii nu este atât de ușoară sau simplă pe cât pare la suprafață. O poți practica în mai multe moduri. Fiecare dintre aceste metode necesită eforturi susținute și practică prelungită, înainte de a atinge un nivel satisfăcător de progres.

Dacă sunteți serioși cu această idee, ar trebui să vă planificați retragerile tăcute cu mult timp în prealabil și să țineți un jurnal. De asemenea, puteți invita și alte persoane și să practicați în grupuri.

Poate că mulți nu știu, scopul final al yoga este acela de a practica tăcerea minții și corpului, astfel încât să poți discerne Sinele ascuns în tine. În yoga, trecem dincolo de tăcerile obișnuite. Învățăm să controlăm respirația, inima și diverse funcții corporale. Aceasta este perfecțiunea finală.

Cine a ajuns în această poziție înaltă, în hinduism este cunoscut sub numele de Cel Tăcut (Muni). În viața lumească suntem învățat să nu rămâneți tăcuți, ci să reacționați la oameni și situații pentru a ne proteja, urmări și promova interesele și a ne proteja de nedreptate, de neadevăr sau de amenințări percepute. În viața spirituală, ni se recomandă să ne predăm zgomotului sau să ne retragem din el pentru a intra în liniște profundă, pentru a obține pacea și stabilitatea.

Urmărind calea de mijloc, ne putem inspira din ambele abordări și putem folosi discret tăcerea pentru a urmări excelența în viața noastră profesională și pentru a experimenta și a liniștii și stabiliza viața noastră personală. Putem învăța să ne exprimăm eficient cu alegeri sau cuvinte corecte și să exersăm tăcerea ocazional pentru a experimenta pacea și liniștea și pentru a obține un control mai mare asupra gândurilor, dorințelor și emoțiilor noastre.

Șapte adevăruri despre tăcere

  1. Tăcerea minții și a corpului este scopul final al yoga.
  2. Moartea este modul naturii de a restabili tăcerea.
  3. Introducerea tăcerii veșnice este mântuirea.
  4. Tăcerea este întotdeauna acolo în tine și în jurul tău, chiar și atunci când există zgomot.
  5. Când afli tăcerea, găsești pacea.
  6. Atunci când taci, devii Sinele autentic.
  7. Dacă mintea tace, ochiul tău de înțelepciune se deschide.

Text adaptat după scrierile lui Jayaram V

 

Unul dintre motivele pentru care popularitatea practicii yoga a crescut dramatic este că ea vă ajută să vă simţiţi armonioşi, integraţi şi deplini. Pe măsură ce învăţaţi cum să vă găsiţi centrul într-o poziţie (sau postură) yoga, veţi învăţa să vă găsiţi centrul şi în alte domenii ale vieţii. De fapt, învăţând să executaţi o poziţie yoga, învăţaţi să vă descurcaţi mai bine cu evenimentele vieţii.

Pentru detalii, click 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.